منذ ساعة

قصة النجار والملك الظالمالنجار والملك الظالم قصة نتعلم منها الكثير نتعلم منها أنه فعلا العبد يرهقه التفكيرو الرب تبارك وتعالى يملك التدبير فعلى من اعتز بمنصبه فليتذكر فرعون ومن اعتز بماله فليتذكر قارون ومن اعتز بنسبه فليتذكر أبا لهب إنما العزة لله وحده سبحانه لنتعرف سويا على تفاصيل القصة:حكم الملك على نجار شريف بالموت...تسرب الخبر إليهفلم يستطع النوم ليلتهاقالت له زوجته: ايها النجّار نم ككل ليلة فالرب واحد والأبواب كثيرة !.نزلت الكلمات سكينة على قلبه فغفت عيناه ولم يفق إلا على صوت قرعالجنود على بابه...شحب وجهه ونظر إلى زوجته نظرة يأس وندموحسرة على تصديقهافتح الباب بيدين ترتجفان ومدهما للحارسينلكي يقيدانهقال له الحارسان في استغراب : لقد مات الملك ونريدك أن تصنع تابوتا له.أشرق وجهه ونظر إلى زوجته نظرة اعتذارفابتسمت وقالت : أيها النجّار نم ككل ليلة فالرب واحد والأبواب كثيرة ...

قصة النجار والملك الظالمالنجار والملك الظالم قصة نتعلم منها الكثير نتعلم منها أنه فعلا العبد يرهقه التفكيرو الرب تبارك وتعالى يملك التدبير فعلى من اعتز بمنصبه فليتذكر فرعون ومن اعتز بماله فليتذكر قارون ومن اعتز بنسبه فليتذكر أبا لهب إنما العزة لله وحده سبحانه لنتعرف سويا على تفاصيل القصة:حكم الملك على نجار شريف بالموت...تسرب الخبر إليهفلم يستطع النوم ليلتهاقالت له زوجته: ايها النجّار نم ككل ليلة فالرب واحد والأبواب كثيرة !.نزلت الكلمات سكينة على قلبه فغفت عيناه ولم يفق إلا على صوت قرعالجنود على بابه...شحب وجهه ونظر إلى زوجته نظرة يأس وندموحسرة على تصديقهافتح الباب بيدين ترتجفان ومدهما للحارسينلكي يقيدانهقال له الحارسان في استغراب : لقد مات الملك ونريدك أن تصنع تابوتا له.أشرق وجهه ونظر إلى زوجته نظرة اعتذارفابتسمت وقالت : أيها النجّار نم ككل ليلة فالرب واحد والأبواب كثيرة ...

الله ع الناس الجميلة اللي لسه بتقول شكراً وميرسي وتسلم... الله ع الناس المحترمة اللي لسه عندها ثقافة الاعتذار وبتعرف تقول أنا آسف وبعتذر وحقك علياالله ع الناس المَرِنَة البسيطة اللي صدرها متسع للإنصات و بتعرف لسه تسامح وتقول ولايهمك الله ع الناس ولاد الناس اللي لسانهم بينقّط شهد حتى في عتابهم بتبقى نفسك تاخدهم بالحضن من كُتر ما هما جُمال اوي وشفافين وقلبهم عظيم و روحهم مريحة بشكل يسعدك...الله ع الناس اللي العيبة ما بتطلعش منهم مهما اتعرّضوا لاساءات ...شايلين الجميل ورافعين راية اخلاقهم العالية ...سيماهم مش بس على وجوههم ...سيماهم على تصرفاتهم ومواقفهم و رقّة قلبهم وعلى تربيتهم الحلوة...الله ع الناس اللي بتراعي الكلمة قبل ما تقولها لتطلع تجرح او تدبح حد بدون قصد...لو فى حياتك شخص فيه صفه واحدة منهم اوعى تفرط فيه

منذ 13 ساعة

اتعلمت ايه في حياتكاتعلمت و الحمد لله إن .....الصداقة : مش خروجات الجدعنة : مش بس سؤال بالتليفون🌹🌹🌹🌹الحب : مش كلام حلو النضج : مش بالسن التدين : مش بوستات العيلة والاهل : لو مش بيراعو ربنا فيك ويحبوك من قلبهم..مش عيلة.. كلام الناس: مبيخلصش الفلوس : عمرها ما تشتري الاصل.التجارب : علمتني و قوتني سني : مجرد رقم 🌹🌹🌹صحتي : بالدنيا راحة البال : انتقي دايرة علاقاتك واختار الناس الكلام السلبي :🌹🌹🌹 هتسمعه ..هتسمعه..طول ما انت مميز وشاطر.. رأي الناس : محدش بيعجب الكل الاعتذار : تربية و اخلاقالعتاب : شي راقي بس مش كل الناس تستحقه 🌹🌹🌹التسامح : مش ضعف بل قوةالصلاة : هي السند في عالم كل شيء فيه مش مضمون .والايام :اعظم مدرسه ..🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

منذ 19 ساعة

- انتي زعلانه مني ؟ = لا خالص هزعل ليه ؟!- عادي بسأل ..اصل حاسك زعلانه كده = ليه ؟انت عملت حاجه تزعلني ؟- لأ ماعملتش ..بس حسيت من طريقتك انك زعلانه= طالما شايف انك ماعملتش حاجة تزعلني يبقي انا مش زعلانه - شوفتي ! اهو شكلك باين اوي انك زعلانه و بتخبي = مش موضوع بخبي ولا بداري بس طالما شايف انك مزعلتنيش اعاتبك علي ايه بقي !.. انا اعاتب اللي يحس بزعلي و يعمل خاطر ليا و يعترف بغلطه مش يكابر ويعاند وشايف نفسه انه ماعملش اي حاجه.. غير كده يبقي انا بقلل من نفسي ومالوش لازمة حتي الكلام - طيب معلش ..متزعليش حقك عليا = انت فاهم غلط خالص..الفكرة مش في كلمتين معلش ومتزعليش مني عشان تمشي بيهم الدنيا والمركب تمشي وخلاص وانت مطلع الكلمتين منك ياعيني غصب عنك ومن جواك ولا حاسس ولا مقتنع بيهم اصلا ..للأسف انا اعتذارك دا بقي مش فارق معايا ..ومش رخامة مني والله بس عشان مش دا اللي انا عايزاه ولا مستنياه منك خالص ..وعلي فكرة انا اللي مايحسش بزعلي من نفسه ويكابر في الغلط ..عندي استعداد اوي و قدرة اني ماحسسهوش بوجوده حتي في حياتي من الاساس ..

Bazz Logo Download

استكشف محتوى ممتع ومشوق

انضم لأكبر تجمع للمجتمعات العربية على الإنترنت واستكشف محتوى يناسب اهتماماتك

تم نسخ الرابط بنجاح تم نسخ الرابط بنجاح
لقد تم ارسال الرمز بنجاح لقد تم ارسال الرمز بنجاح